Ärtsoppa och pannkaka...

...till middag, men ärtsoppan skippar jag givetvis. Den har aldrig fallit mig i smaken. Pannkaka, däremot! Fy fillibubblan (?!) vad gott det är! Det finns ju lite olika varianter på pannkaka (och namnen för dessa verkar variera mellan alla hushåll).

Det finns ju de där stora, runda, platta som görs i en stor stekpanna...
De där mellanstora, runda, platta som görs i en mindre stekpanna...
De små, runda, platta...
De små, runda, lite tjockare...
De stora, fyrkantiga, tjocka som görs i ugnen...



Osv. Det fortsätter i evighet, eftersom det finns så många olika varianter och tillvägagångssätt att tillaga pannkakssmeten.


Jag säger dock "pannkaka" till de stora och mellanstora och "plättar" till de små. På grund av detta har jag (vid flera tillfällen) blivit halvt påhoppad om jag sagt "pannkaka" bland plättmänniskor. Och med "plättmänniskor" menar jag folk som kallar all form av pannkaka som steks i panna för "plätt".


Jag menar, rätt ska vara rätt (!).

Pannkaka
= görs i stekpanna på spisen.
Plätt
= görs i plättlägg.
Tjockpannkaka (alt. ugnspannkaka)
= görs i ugn.

Har jag fel..?
Vad säger ni? Hjälp mig, för bövelen..?!



Hänna opp i Norrlan' säj vi pannkaken te plätt'n.


(Bildkälla)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0